Baptisme

Wat is een Baptistengemeente?

Baptisten geloven, net als andere christenen, dat Jezus Christus Gods Zoon is en dat Hij door God naar de aarde werd gezonden om mensen te redden. Door zijn lijden en sterven en door zijn opstanding, maakte Jezus het mogelijk dat wij contact met God hebben.

Het woord baptist komt van het Griekse woord dat de Bijbel gebruikt voor 'dopen' of 'onderdompelen'. De doop vindt bij Baptistengemeenten plaats op de belijdenis van het geloof in Jezus Christus. Baptisten benadrukken dat de mens persoonlijk moet kiezen om Jezus te volgen als antwoord op Gods liefde. Door zich te laten dopen geeft iemand uitdrukking aan zijn of haar persoonlijke relatie met Jezus.

De dopeling zegt eigenlijk: ik wil met U, Jezus verder en mijn oude leven zonder U laat ik hier in dit doopbad achter. De doop is een teken van het begin van een nieuw leven met God. Een paar keer per jaar worden er in de Parkkerk mensen door onderdompeling in het doopbad gedoopt.

De doop is in de Parkkerk dus een reactie op geloven in Jezus. Misschien denkt u: "Ben ik dan niet welkom als ik niet als volwassene gedoopt ben door onderdompeling?" Voorop staat dat íedereen welkom is in de Parkkerk. Onze gemeente bestaat naast gedoopte leden uit een grote groep vrienden. En ook gasten zijn van harte welkom.

Een ander kenmerk van een Baptistengemeente is dat de plaatselijke gemeente zelfstandig is. Tegelijk weet de Parkkerk zich verbonden met andere gemeenten. Onze gemeente is lid van Unie-ABC. De Unie is een samenwerkingsverband om samen sterker te staan in bijvoorbeeld zending en evangelisatie, de opleiding van voorgangers en gemeenteopbouw. De Unie brengt elk jaar vier nummers uit van het tijdschrift 'Baptisten.nu'. U vindt dit blad in het folderrek in de Parkkerk.

De Parkkerk is ook aangesloten bij de Europese Baptisten Federatie (EBF) -www.ebf.org - en de Baptisten Wereld Alliantie (BWA) - www.bwanet.org.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken analytische cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden en we gebruiken functionele cookies om uw voorkeuren op te slaan. Door op accepteren te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies