Niet het doel

Niet het doel is belangrijk, maar de reis er naartoe! - Margreet Jousma

In mijn geval is die heilige stad Santiago de Compastella in Spanje, een reis van ongeveer 2000km. Deze voettocht zal ik doen met mijn vriendin Jittie. We hebben 't wel over gehad om Thyra mijn hond ook mee te nemen, maar dit blijkt niet zo'n goed idee. Niet iedereen is blij met zo'n grote hond. Ik heb een lieve man en die wil wel op d'r passen.

Deze lieve man vond het geen goed idee om de tocht in 1x te doen (Wat wij wel zouden willen maar is ook niet haalbaar, ik kan toch niet zo lang zonder m'n kleinkinderen). Dan zijn we ongeveer 3 tot 4 maanden weg, dus doen we de voettocht in gedeelten van 2 of 3 weken. Begin mei zal de start zijn in Maastricht.

In 2006, 10 jaar geleden hebben we samen (mijn vriendin Jittie en ik) het Pieterpad afgerond en zeiden uit de gein: over 10 jaar lopen we hem terug. Van zuid naar noord, maar de plannen zijn gewijzigd. 10 jaar later gaan we verder België in met 10 x de Nijmeegse 4daagse er tussen.
We gaan de blauw gele schelpjes volgen, de jakobsschelp. Deze jakobsschelp behoort de pelgrim aan z'n tas of om de nek te hangen als herkenning voor deze tocht.

Vanuit heel Europa lopen er wegen die naar Santiago de Compastella gaan.
Een kleine 2 weken geleden was ik in Innsbruck en zag daar een pelgrim met backpack en schelp. In de Jacobsskerk in Innsbruck was een hoekje speciaal voor de pelgrim om daar een stempel te halen in het pelgrimspaspoort. Dit paspoort hebben wij in Sint Jacobiparochie aangevraagd en dus zijn we nu lid van het Jakobsgenootschap en mogen we ons nu echte pelgrims noemen.

De voorbereidingen zijn in volle gang en zoals op de foto te zien is. Ook oefenen met de backpack, gaf me een stoer gevoel. We hebben ook al wat boekjes gelezen van mensen die ons voor zijn gegaan. Dat zijn d'r nogal wat!
De bedoeling is om in speciaal voor de pelgrims ingerichte herbergen te slapen. Hier wordt wat afgesnurkt hebben we gelezen, maar goed ik kan d'r zelf ook wat van! De oordopjes maar mee, worden het mooie snurkconcerten.

Wat we ook lezen is wat de reis met je doet: NIET HET DOEL IS BELANGRIJK. MAAR DE REIS ER NAARTOE IS BELANGRIJK!
En zo is God met mij bezig. Zo werkt God:  als je stil bent en luistert, dan ben je altijd op de juiste plek, op het juiste tijdstip!!
God is er bij en gaat met ons mee!!