Oeganda-Project

Oeganda-Project: 'De kerk in actie tegen honger'

De Parkkerk ondersteunt een viertal Baptistengemeenten rondom de stad Masaka in het westen van Oeganda.

Samen met de Unie van Baptistengemeenten Nederland hebben wij ons verbonden aan een meerjarenproject van 4-5 jaar. We investeren financieel in scholing en training van voorgangers en stafleden. Er worden volgens een vast programma meetings georganiseerd voor gemeente-opbouw.

De uitvoering van dit ontwikkelingsprogramma wordt begeleid door lokale partners van de Unie van Baptistengemeenten Nederland. Er wordt gewerkt met de CCMP-methode: Church and Community Mobilisation. Dit is een stappenplan voor kerk en gemeenschap en wordt succesvol in verschillende Aziatische en Afrikaanse landen toegepast. Bij tegenvallende oogst of andere crisissituaties zijn arme mensen in deze situaties vaak direct afhankelijk van hulp door middel van financiële injecties vanuit het westen. Met dit programma worden kerken geïnspireerd om op grond van Gods woord te ontdekken wat de weg is om te groeien en om zich deels uit de enorme armoede te ontworstelen.

Economisch gaat het in Oeganda goed. Maar zoals zo vaak bereikt een relatieve rijkdom maar een kleine groep van de bevolking. Armoede is nog steeds aanwezig in de omgeving van Masaka, een plaats op zo'n 4-5 uur rijden vanaf de hoofdstad Kampala.

Even buiten Masaka merk je al snel dat je in een geïsoleerd gebied terecht bent gekomen. In dit gebied proberen baptistengemeenten het hoofd boven water te houden. De streek rondom Masaka is een landbouwgebied en bestaat uit veel kleine dorpen waar het leven nog heel eenvoudig zijn loop heeft. Het gemeente-opbouw programma leert mensen zelf minder afhankelijk te worden en samen meer kracht te ontwikkelen om hun levensomstandigheden te verbeteren. Het programma is gestart in het voorjaar van 2015 en zal begin 2018 afgerond zijn.

Bij de CCMP-methode worden de plaatselijke Oegandese baptistengemeenten door middel van Bijbelstudie training en gesprek uitgedaagd om te ontdekken wat God aan hen gegeven heeft. Wat God geeft mag je vervolgens inzetten tot zegen voor je gemeente maar ook voor de bredere gemeenschap. In de 9 stappen van het programma komen mensen bijeen om ideeën te ontwikkelen om ze vervolgens in de praktijd te brengen. Er wordt gestudeerd op de aanwezige natuurlijke levensbronnen zoals water, landbouw en veeteelt. Ook komt de module financiën aan de orde; bij groei is ook goed beheer en omgaan met geld een voorwaarde.

De Parkkerk volgt deze ontwikkelingen actief en staat duurzaam borg voor dit programma. Voor informatie kunt u contact opnemen met Jan Dekker